Potvissen, albatrossen en dusky dolphins - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Marco en Berit - WaarBenJij.nu Potvissen, albatrossen en dusky dolphins - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Marco en Berit - WaarBenJij.nu

Potvissen, albatrossen en dusky dolphins

Door: marco en berit

Blijf op de hoogte en volg Marco en Berit

19 December 2008 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Hee allemaal,

ja alweer een berichtje, maar hier is het internet goedkoop en we hebben wat te melden:P

Vanmorgen dus op whalewatch geweest hier even uit de kust van kaikoura.
Eerst inchecken(inderdaad alsof je met t vliegtuig gaat, maar nee met de boot) en dan een half uur wachten tot de bus vertrekt richting haven, eenmaal inde haven allemaal aan boord waar we werden voorgesteld aan de crew, een maori jongen die voor de zieke mensen zou zorgen(zegt dus al genoeg...) en mooie blonde kapiteines en twee dames, 1 om een praatje te houden terwijl we richting walvissen varen en 1tje om de walvissen te spotten, dat doen ze door langs de horizon naar spuitende walvissen te kijken, dan weten ze namelijk zeker dat t een walvis is en niet een stukje wrakhout ofzo.
Goed, we vertrokken, je maag ging op en neer in je lichaam, echt niet normaal, er werd ook zowat gelijk eentje niet goed, gelukkig achterin, dus wij hadden daar geen last van.
De praat dame gaf ook nog wat instructies wat je kon doen om zeeziekte te voorkomen of om je beter te voelen als het niet goed ging.
Na een tijdje varen en een hoop babbels van de dame over de potvissen die ze hier trouwens spermwhales noemen(foutje van (dronken?) walvisjagers, niet meer te verbeteren) kwamen we ergens waar volgens een eerder vertrokken boot de walvissen moesten wezen, en ja hoor, vanuit het rampje konden we een paar zien spuiten. Dus de boot ging langzamer en iedereen rende naar buiten, de boot ging steeds dichterbij en we konden heel goed twee walvissen zien van begin kop tot rugvin. Ze bleven zo een heel tijdje liggen dobberen. Op een bepaald moment kromde ze hun rug doken een stukje onder, kwamen weer boven, namen een teug lucht en hoep, staart in de lucht(wauwwww) en weg waren ze.
Daarna nog heel wat meer gezien(wat volgens de crew nogal bijzonder was, meestal zien ze er maar 1 of 2) en wij een stuk of 10!
Later vloog er nog een albatros voorbij, groot zeg zo'n vogel!(grootste heeft een spanwijdte van 4 meter zoveel!)
Toen we terugvoeren naar de haven stopte de boot ineens, dolfijnen inzicht! Dus iedereen rende weer het dek op, de dolfijnen zwommen wat rondjes rond de boot en na een minuut of wat gingen ze ervandoor en wij weer terug naar de haven.
Marco zag een beetje bleek en ik voelde me ook niet zo fit meer, maar we hebben alles gelukkig binnen kunnen houden!

And that's all folks!