Arthurs Pass, en The Old Church - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Marco en Berit - WaarBenJij.nu Arthurs Pass, en The Old Church - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Marco en Berit - WaarBenJij.nu

Arthurs Pass, en The Old Church

Door: marco en berit

Blijf op de hoogte en volg Marco en Berit

28 December 2008 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Hallo allemaal,

allemaal fijne kerstdagen gehad?
Wij wel! Maar daar kom ik later op terug.
Goed, na de dolfijnen ervaring zijn we de volgende ochtend vertrokken richting Arthurs Pass, een gehuchtje midden in de bergen. Eerst nog even langs de autoverhuur company om te regelen dat we de auto in christchurch konden afleveren inplaats van in dunedin, dit was gelukkig geen enkel probleem, dus nu kunnen we goedkoper vliegen en ons rondje mooi afmaken!
Daarna over een heel vlak gebied richting de bergen, en eenmaal in de bergen in Arthurs Pass gekampeerd, midden in een dorpje, tussen de snelweg en het spoor. Alle tentjes stonden om een grote keet heen waar in je kon zitten en er waren wasbakken. Toen we de tent op gingen zetten werden we al erg crazy van de sandflies(kleine vliegjes die je helemaal lek steken), dus snel wat anti insecten spul op en doorgaan met de tent. Daarna ff naar t winkeltje waar we onze eerste Kea ontmoetten. Dit is een alpiene papegaai die ontzettend slim is. Hij wil graag eten van je en vind alles wat je hebt intressant. Bij dat cafeetje ging ie dr vandoor met een ijspapiertje en een dopje van een fles. Super mooie vogel.
We ontmoette een australier op een motor, die kwam naast ons kamperen. Aardige man, veel humor. Hij had zijn spullen buiten op de picknicktafel en zat zelf binnen. Op een gegeven moment kwam er een voorbijganger naar binnen om te zeggen dat een Kea alle spullen van de tafel af getrokken had! Dus die man snel naar buiten, t lag echt overal! En ze hebben een supersterke snavel, later had er nog 1 een gat in de tent van de andere buren gemaakt!
Toen gingen we slapen. En op een bepaald moment was de Kea dus onze spullen uit de voortent aan het trekken!(om vier uur s'nachts!)Je zou toch denken dat die vogels ook slaap nodig hebben....
Volgende ochtend ontbeten, tent opgeruimd en we gingen richting Ross aan de westkust, naar een hostel wat gemaakt was in een oude kerk. En dat met kerst! We zijn bnog nooit zo vroom geweest! Onderweg nog naar een waterval gewandeld en van het mooie uitzicht genoten(bergen, besneeuwde toppen en mooie dalen)
Daarna in Hokitika veel inkopen gedaan want daarna werd alles veel duurder en amper winkels.Benzine ging zelfs 20 cent omhoog.
Eenmaal aangekomen in The Old Church werden we ontvangen door onze gastheer en vrouw Frank en Eva, duitse mensen maar Frank is al 10 jaar in nieuw zeeland(tijdens de zomer hier)
Ze runnen dat hostel voor een man die de boel daar neergezet en verbouwd heeft en hij dacht dat het wel vanzelf zou lopen en wilde het ook meteen weer voor een hoop geld verkopen.
Maar het staat naast een rivier die uit de bergen komt, dus als het daar flink regent, dan kan het af en toe wel eens overstromen en het gebouw is van slechte kwaliteit, dus niemand wil het kopen.
Maar het is echt supermooi. De keuken was gemaakt van het hout wat de rivier naar beneden spoelt en er was een echte houtkachel om in te bakken en op te koken.
In de woonkamer een hele grote openhaard, gratis pool en heel veel LP's. Echt super gaaf!
We leerden daar nog een nederlands stelletje kennen, Andrea en Axel. Daar mee opgetrokken, was erg gezellig. We hebben het 2e kerstdag nog afgewacht omdat het spoelde van de lucht, de 27e zijn we vertrokken.
Toen naar de Glaciers gereden, dat was gister. Eerst naar de Franz Josef Gletsjer, we konden er een heel eind heen lopen op eigen houtje maar op een bepaald moment moest je door het water, dus toen zijn we maar weer terug gegaan , we hadden er namelijk wel mooi zicht op gehad.
Daarna door naar Fox, eerst naar een meertje wat echt supermooi kan zijn als het windstil is en geen wolken, wat wij dus allebij niet hadden, dus daar waren we snel weer weg.
Toen naar Fox Gletsjer, ook een eind heen gewandeld, maar t druppelde een beetje en er stond ergens een hek dus weer een paar foto's en toen maar weer door. Richting Haast, een klein gehuchtje een stuk zuidelijker. Daarheen gereden, was mooier weer gelukkig en doorgereden nog meer naar beneden naar Jackson Bay, scheen heel mooi te zijn en een heel lekkere snackbar, dus we waren wel benieuwd!
Eenmaal daar aangekomen bleken er ook megaveel sandflies te wonen...
Maar we gingen wel eten in de Craypot(die eettent). Was echt heel lekker, alleen een beetje jammer dat je zelf werd opgegeten terwijl je aan t eten was...
Daarna ging ik(berit) nog even op t strand kijken want Frank(old church) vertelde dat er onder en aan rotsen altijd veel schelpdieren te vinden zijn die je lekker op kan eten....
Dus ik zoeken!
En ik heb wel 1 kokkel gevonden en 2 mossels, die zijn hier vet groot en ik heb maar een klein pannetje, dus dar heb ik t maar bij gelaten.
Daarna zijn we naar Haast Pass gereden. Een stukje daarvoor was weer een camping, daar de tent opgezet terwijl we weer werden aangevallen door de sandfly.... Dus Om 9 uur zaten we in de tent en kwamen er niet meer uit! Haha.
Vanmorgen ook snel alles ingepakt en hierheen gereden. Wanaka.
Een heel groot meer in de bergen. We gaan straks de camping opzoeken en die ligt ook langs t meer, wel heel mooi denk ik!
Morgen hier in de buurt een wandeling op een berg maken, in mount aspiring national park.
Tot zover weer even.

Iedereen alvast een prettige jaarwisseling en een goed 2009!

• 28 December 2008 - 11:09

Patrick En Karin:

Hoi vakantie luitjes,

Ja op het zuidereiland voel je je echt een toerist!!!!!!!!!! Er is zoveel te zien en te doen en gezien jullie dagboek pikken jullie alle high lights wel mee.
    Echt super he Marco zwemmen met de dolfijnen dat is een unieke belevenis. Nu nog even goud zoeken in Arrow Town en je kom weer rijk naar Nederland toe, je weet maar nooit. Wij genieten in ieder geval van jullie site en willen alle belevenissen horen. Als dat goud gevonden is in Arrow Town dan kan je het in Queenstown weer lekker opmaken aan alle spectaculaire dingen. geniet er nog lekker van en veel plezier want zo'n reis is waarschijnlijk once in a live time.

Patrick en Karin